PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA DIORAMA TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA PADA MATERI EKOSISTEM DI KELAS V MIS AL KHAIRAT DELI TUA TP 2023/2024

Juniko Esra Tarigan, Hotma Tiolina Siregar, Sari Diella Zulianti

Abstract


This research was conducted in class V of MIS AL-Khairat Deli Tua which consisted of 28 students in classes V-A and V-B. This type of research is quasi-experimental. This research aims to see the effect of using diorama media on students' science learning outcomes. The data obtained from this research is that there is a significant influence of the use of diorama media on students' science learning outcomes. This can be seen from the average score of class V-A students, namely 78, who are in the experimental class or who use diorama media, and the average score of class V-B students, namely 67.5, who are in the control class or who do not use diorama media. Thus, it can be concluded that the use of diorama media influences the science learning outcomes of class V students at MIS AL-Khairat Deli Tua.

Keywords: Learning Media, Science Learning Outcomes

Keywords


Learning Media, Science Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Arsyad, Azhar. 2003. Media Pemelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Hobri. 2009. Model-Model Pembelajaran Inovatif. Jember:CSS

Ismailsari, Y, dan Hendratno. 2013. Penggunaan Media Diorama Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 01 (02).

Isrok'atun. et al. 2020. Pembelajaran Matematika dan Sains Secara Integratif Melalui Situation- Bassed Learning. Sumedang: UPI Sumedang Pers.

Jalinus, N., dan Ambiyar. 2016. Media & Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Jihad, A., dan Abdul, H. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressido.

Kelana, B. J., dan Pratama, F. 2019. Bahan Ajara IPA Berbasis Literasi Sains. Bandung: Lekkas.

Kurniawan, Deni.2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Alfabeta

Kustandi, C, dan Sutjipto, B. 2013. Media Pembelajaran: Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia

Murtiana, A. I. 2015. Pengaruh Penggunaan Media Diorama Terhadap Hasil Belajar IPA Tentang Ekosistem Pada Siswa Kelas V SD Bantul. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta

Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rusmono. (2017). Strategi Pembelajaran dengan Problem Based Learning Itu Perlu. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Samatowa. 2011. Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta : Indeks

Sari, Komala D, dan Sunardi. 2017. Meningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Picture and Picture dan Think Pair Share (TPS). Jurnal Intrapendidikan 1 (5).

Sudarwan Danim, Media Komunikasi Pendidikan, (Jakarta: PT Bumi Aksara, 2010), hlm. 6-8.

Sundayana, rostina. 2016. Media dan alat peraga dalam pembelajaran matematika. Bandung: alfabeta.

Suryosubroto. 1997. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Slameto, 2003. Belajar dan Faktor- faktor yang Mempengaruhinya, Jakarta: Rineka Cipta.

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor- faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.




DOI: http://dx.doi.org/10.36764/jc.v8i1.1298

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional