UPAYA MENINGKATKAN KOGNITIF SISWA DENGAN PENGGUNAAN MEDIA KINCIR ANGKA DI SD NEGERI 173655 LUMBAN RANG
Sari
This research aims to improve students' cognitive abilities in recognizing number symbols through the
use of number wheel media at SD Negeri 173655 Lumban Rang. This research used a qualitative
approach with 18 students as subjects. The results of observations before the action showed that there
were still few students who had the ability to recognize number symbols. By using number wheel media,
this research shows an increase in students' cognitive abilities in recognizing number symbols and
improves the learning atmosphere to be more enjoyable. The results of this research show that the
number wheel media can improve students' cognitive abilities and foster students' enthusiasm for
learning mathematics.
Kata Kunci
Teks Lengkap:
PDF (English)Referensi
Aisyah. 2016. Perkembangan dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini. Universitas Terbuka.
Arief S. S. 2013. Media Pendidikan. Raja Grafindo Persada.
Danoebroto, & Wulandari, S. 2013. Pembelajaran Matematika. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi.
Dwijandono, S. E. W. (2015). Psikologi Pendidikan. Bum.
Piaget, J. 1964. Part I: Cognitive development in children: Piaget development and learning. Journal of Research in Science Teaching, 2(3), 176-186.
Purwanti, K.L. 2017. Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis permainan kincir angka di kelas III SDN Jogonatan 3 Nganjuk. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 15-23.
Kusumawati, H. 2017. Penggunaan media kincir angka untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas 1 SD. Jurnal Pendidikan dan pembelajaran terpadu, 1(2), 89- 97.
Rachmah, M., Tanto, O. D., & Kusumastuti, N. 2024. Peningkatan kemampuan mengenal konsep bilangan 1-10 pada anak usia 4-5 tahun. Jurnal Riset Golden Age PAUD UHO, 7(1), 36-38. p-ISSN: 2615-6768, e-ISSN: 2615- 5664.
Rusdi, M. 2018. Penelitian desain dan pengembangan kependidikan: Konsep, prosedur dan saran aplikatif di bidang pendidikan anak usia dini, pendidikan dasar dan menengah. Depok: PT Rajagrafindo Persada.
Slameto. 2015. Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhi. Rineka Cipta.
Suharsimi, A. 2017. Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara.
Susanto, A. 2014. Belajar dan Pembelajaran. Prenadiamedia.
Suyadi. 2014. Teori Pembelajaran Anak Usia Dini. Remaja Rosdakarya.
Tajudin, et al. 2015. Kumpulan Rumus Matematika Taman Kanak-Kanak. DepDikNas.
Wardhani. 2017. Penelitian Tindakan Kelas. Universitas Terbuka, 20 (15)
DOI: http://dx.doi.org/10.36764/jc.v8i2.1448
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
##submission.license.cc.by4.footer##