KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI DITINJAU DARI RESILIENSI MATEMATIS PESERTA DIDIK KELAS VII DI SMP NEGERI 1 SUNGGAL T.A 2024/2025
Sari
This study aims to determine the numeracy literacy ability of students as reviewed from the mathematical resilience of grade VII students at SMP Negeri 1 Sunggal T.A 2024/2025. This study uses indicators of Numeracy Literacy and Mathematical Resilience, where the measurement method is through high, medium and low assessments. The type of research used in this study is qualitative descriptive. To obtain the data, data collection techniques were used which included numeracy literacy tests and questionnaires. The data analysis technique uses the theory of Miles and Huberman, namely reducing data, presenting data and inferring data. The results of this study show that the numeracy literacy ability is not completely good, where the percentage of students with low ability is more than the percentage of students with medium and high ability. For Mathematical Resilience, students are included in good because the percentage of high-ability students is more than the percentage of medium- and low-ability students.
Kata Kunci
Teks Lengkap:
PDF (English)Referensi
Alicia, D. (2022). Analisis Kemampuan Numerasi Siswa Smp Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Motivasi Belajar. Seminar Nasional,225–233. http://semnaspendidikan.unim.ac.id/index.php/semnas/article/view/37%0A http://semnaspendidikan.unim.ac.id/index.php/semnas/article/download/37/2 6
Ansori, A. (2020). Analisis Kemampuan Resiliensi dalam Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(4), 353–362. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i4.353-362
Baharuddin, M. R., Sukmawati, S., & Christy, C. (2021). Deskripsi Kemampuan Numerasi Siswa dalam Menyelesaikan Operasi Pecahan. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 90–101.
Faridah, N. R., Afifah, E. N., & Lailiyah, S. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi dan Literasi Digital Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(1), 709–716. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2030
Hutauruk, A. J. B. (2020). Indikator Pembentuk Resiliensi Matematis Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika FKIP. Sepren, 1(02), 78–91. https://doi.org/10.36655/sepren.v1i02.227
Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69–88. https://doi.org/10.22236/kalamatika.vol4no1.2019pp69-88
Manalu, O., Naibaho, T., & Manik, E. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Matematis dan Pemecahan Masalah Siswa Terhadap HasilBelajar Aspek Kognitif Pada Materi Barisan Dan Deret Aritmatika. Literasi Pendidikan Dasar, 4(2), 11-18`.
Nadjamuddin, A., & Hulukati, E. (2022). KemampuanLiterasi Numerasi Mahasiswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Jurnal Basicedu, 6(1), 987–996. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1999
Naibaho, T., Simbolon, S. A., Simbolon, E. G., Simbolon, M., & Manik, H. N. (2022). Bimbingan Belajar Gratis SD Negeri 24 Tanjung Bunga. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(3), 862https://doi.org/10.20527/btjpm.v4i3.5494
Natsir, I., & Munfarikhatin, A. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Siswa Berdasarkan Multiple Intelligence Dalam Menyelesaikan Soal Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 273. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i1.3384
Nurhayati, Y., & Nimah, K. (2023). Analisis Resiliensi Matematis Siswa sebagai Self Assessment dalam Pembelajaran Matematika. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 8(2), 233–246. https://dx.doi.org/10.25157/teorema.v8i2.10866
Pratama, I. W. A., Salingkat, S., & Lajiba, S. B. S. (2024). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau Dari Resiliensi Matematika Siswa Analysis Of Mathematical Communication Ability Reviewed From Students ’ Mathematical Resilience. 2(1), 25–39.
Rahmatiya, R., & Miatun, A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Resiliensi Matematis Siswa Smp. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 5(2), https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3619
Sari, P. K., Salayan, M., Muslim, U., & Medan, N. A. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Dan Konvensional Terhadap ResilienMatematis Siswa. 8(3), 24–31.
Setiawan, A., Sukestiyarno, Y., & Junaedi, I. (2022). Pengaruh Resiliensi Matematis Terhadap Literasi Matematik Peserta Didik Ma Nudia Semarang. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(3), 2431. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i3.5441
Silau, S. D. (n.d.). Literasi Numerasi, HOTS, Aritmatika Sosial.
Siskawati, F. S., Chandra, F. E., & Tri Novita Irawati. (2020). Profil Kemampuan Literasi Numerasi di Masa Pandemi Cov-19. Pedagogy : Jurnal Pendidikan
Matematika, 1(101), 258. http://ejurnal.mercubuana- yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1673
Siti Marwiah, Israq maharani, Y. S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Berbantuan Aplikasi Mathway terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa MTs Darul Mukhlisin. Jurnal on Education, 2(1), 15545–15558.
Suswandari, M. (2019). Membangun Budaya Literasi Bagi Suplemen Pendidikan di Indonesia. Jurnal Dikdas Bantara, 1(1), 20–32. https://doi.org/10.32585/jdb.v1i1.105
Tarigan, F. A., Panjaitan, S., & Simanjuntak, R. M. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Berbasis Hots Pada Materi Aritmatika Sosial Kelas VII SMPN1 Dolok Silau. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(2), 10830–10837.
Syarifuddin, Bata Ilyas, J., & Sani, A. (2021). Pengaruh Persepsi Pendidikan dan Pelatihan Sumber Daya Manusia Pada Kantor Dinas Di Kota Makassar. Bata Ilyas Educational Management Review, 1(2), 55.https://ojs.stieamkop.ac.id/index.php/biemr/article/view/102
Yustinaningrum, B. (2023). Deskripsi Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Menggunakan Polya Ditinjau Dari Gender. Jurnal Sinektik, 4(2), 129–141. https://doi.org/10.33061/js.v4i2.6174
DOI: http://dx.doi.org/10.36764/jc.v8i2.1510
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
##submission.license.cc.by4.footer##