PERBEDAAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING DAN DIRECT INSTRUCTION TERHADAP AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR MAHASISWA UNIVERSITAS QUALITY
Sari
This studied aims to analyze the differences between student learning outcomes taught by using the guided inquiry compared to the Direct Instruction learning models. This research is quasi-experimental. The study population was students of Quality University of Medan in semester V of the odd school year 2019/2020. The sampling technique was using cluster random sampling consisting of two classes with a total sample of 67 people. From the research results obtained, it can be concluded that there are differences in the Guided Inquiry learning model and the Direct Instruction model in improving the learning outcomes of student research methodologies. Where classes taught using the guided inquiry learning model have higher learning outcomes compared to classes taught using the direct learning model (Direct Instruction).
Kata Kunci
Teks Lengkap:
PDF (English)Referensi
Dahhar, R.W. (1998). Teori-Teori Belajar. Jakarta. Erlangga
Eggen, P. dan Kauchak, D. 2012. Strategi dan model pembelajaran. Jakarta: Indeks. Hal. 201
Hake, R.R. (2002). “Relationship of Individual Student Normalized Learning Gains in Mechanics with Gender, High-School Physics, and Pretest Scores on Mathematics and Spatial Visualization.”Journal of Physics Education Research Conference.
Iswatun, I., Mosik, M., dan Bambang S. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan KPS dan Hasil Belajar Siswa SMP Kelas VIII . Jurnal Inovasi Pendidikan IPA. 3(2). Hal. 150-160
Kristianti, A.A. (2012). Pembelajaran Ipa Dengan Inkuiri Bebas Termodifikasi Menggunakan Lab Riil Dan Lab Virtuil Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Dan Gaya Belajarmahasiswa. Tesis PPs Pendidikan Metodologi Penelitian . Universitas Sebelas Maret. Surakarta
Ngertini, N., Sadia, W., dan Yudana, M. 2013. Pengaruh Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep
Dan Literasi Sains Siswa Kelas X Sma Pgri 1 Amlapura. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. Program Studi Administrasi Pendidikan. 4. Hal. 1-11
NRC. (2000). Inquiry and The National Science Education Standarts. A Guide for Teaching and Learning. Washington DC: National Academic Press
Sabahiyah, A.A.I.N, Mathaeni, I.W dan Suastra. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains dan Penguasaan Konsep IPA Siswa Kelas V Gugus 03 Wanasaba Lombok Timur. Jurnal Pendidikan Dasar. 3(3). 4-15.
Salim, O. Ch. (1999). Distribusi Normal. Bagian Ilmu Kesehatan Masyarakat Fakultas Kedokteran Universitas Trsakti. Jurnal Kedokteran Trisakti, Mei-Agustus, 8, 2, 107-111
Saptorini. 2010. Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Inkuiri Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Inkuiri Guru Kimia Di Kabupaten Demak. Jurnal Penerapan Teknologi dan Pembelajaran. 8(2). Hal. 1-6
Scott, C., Tomasek, T. dan Matthews, C. E. 2010. Thinking Like a Scientist. Science and Children. 48(1). Hal. 38.
Simbolon, D.H. dan Sahyar. 2015. Effects Of Guided Inquiry Learning Model Based Real Experiments And Virtual Laboratory Towards The Results Of Students’ Physics Learning. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 21(3). Hal. 299 – 315
Soesanti, N. (2005). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri terbimbing (Guide Inquiry) dan Inkuiri Tidak Terbimbing (Free Inquiry) Terhadap Peningkatan Hasil Belajar siswa SMA Pada Konsep Struktur Tumbuhan. Tesis PPS UPI. Bandung
Sund, R dan Trowbridge, L. (1973). Teaching Sciences by Inquiry in The Secondary School. Ohio: Bell and Howell Company.
Tarno. (2010). Pembelajaran Metodologi Penelitian Metode Eksperimen Menggunakan Laboratorium Riil dan Virtual Ditinjau dari Kemampuan Berpikir dan Kreativitas Peserta Didik” (Studi Kasus di SMP Negeri 9 Surakarta Kelas VIII pada Sub Pokok Bahasan lensa Tahun Pelajaran 2008/2009). Tesis PPs Pendidikan Metodologi Penelitian . Universitas Sebelas Maret. Surakarta
DOI: http://dx.doi.org/10.36764/jc.v4i1.380
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
##submission.license.cc.by4.footer##