SITUMORANG, PUTRI FEBRIANI, 2105030325 (2025) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PUZZLE PADA MATA PELAJARAN IPAS UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA KELAS III SD NEGERI 060038 MEDAN T.A 2024/2025. Skripsi thesis, UNIVERSITAS QUALITY.
![]() |
Text
SAMPULL.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (943kB) |
![]() |
Text
ABSTRACK.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (436kB) |
![]() |
Text
BAB I_wtr.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (540kB) |
![]() |
Text
BAB II_wtr.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (1MB) |
![]() |
Text
BAB III-V.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution. Download (2MB) |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA_wtr.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (435kB) |
![]() |
Text
LAMPIRAN_wtr.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (2MB) |
Abstract
Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran Puzzle pada mata Pelajaran Ipas unutk meningkatkan pemahaman siswa kelas III SD Negeri 060938 Medan. Penelitian ini berpopulasi di Kelas III SD Negeri 060938 Medan dan yang menjadi sampel pada penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas III SD Negeri 060938 Medan. Penelitian pengembangan ini juga untuk mengetahui tingkat kevalidan dan kepraktisan media pembelajaran Puzzle. Penelitian ini merupakan jenis penelitian Research and Development (R&D) dengan model PPE yang mencakup tiga langkah antara lain: Planning (Perencanaan), Production (Produksi), dan Evaluation (Evaluasi). Teknik pengumpulan data pada penelitian ini dilakukan melalui Penelitian ini menggunakan data uji kevalidan oleh validator media dan validator materi sedangkan data uji kepraktisan oleh guru kelas III dan peserta didik kelas III SD. Instrumen penelitian yang digunakan dalam pengumpulan data yaitu angket, observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa media pembelajaran Puzzle pada materi energi kelas III SD " Sangat Valid" dengan rincian persentase kevalidan yang diberikan oleh ahli media 90% dengan kategori "Sangat Valid", oleh ahli materi dihasilkan 97% dengan kategori "Sangat Valid". Rincian Presentase kepraktisan yang diberikan oleh guru melalui kelas III SD melalui angket Respon Guru sebesar 100% dengan kategori "Sangat Praktis", dan Respon peserta didik kelas III SD sejumlah 19 orang sebesar 96% dengan kategori "Sangat Praktis". Maka dari itu dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran Puzzle pada materi energi kelas III SD Negeri 060938 Medan "Sangat Valid" dan "Sangat Praktis" digunakan kepada peserta didik saat proses pembelajaran.
Item Type: | Thesis/Skripsi (Skripsi) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Uncontrolled Keywords: | This development research aims to develop Puzzle learning media in the subject of Science to improve the understanding of grade III students of Elementary School 060938 Medan. This research population is in Grade III of Elementary School 060938 Medan and the sample in this study is all students of grade III of Elementary School 060938 Medan. This development research is also to determine the level of validity and practicality of Puzzle learning media. This research is a type of Research and Development (R&D) research with a PPE model that includes three steps, including: Planning, Production, and Evaluation. The data collection technique in this study was carried out through This study uses validity test data by media validators and material validators while practicality test data by grade III teachers and grade III elementary school students. The research instruments used in data collection are questionnaires,observations, interviews and documentation. The results of this study indicate that the Puzzle learning media on the energy material of class III SD "Very Valid" with details of the percentage of validity given by media experts 90% with the category "Very Valid", by material experts produced 97% with the category "Very Valid". Details of the percentage of practicality given by teachers through class III SD through the Teacher Response questionnaire of 100% with the category "Very Practical", and the response of class III SD students amounting to 19 people of 96% with the category "Very Practical". Therefore it can be concluded that the puzzle learning media on the energy material of class III SD Negeri 060938 Medan "Very Valid" and "Very Practical" are used for students during the learning process. | ||||||||||||
Subjects: | 000 Generalities | ||||||||||||
Divisions: | Fakultas KIP > Prodi Pendidikan Guru SD | ||||||||||||
Contributors: |
|
||||||||||||
Department: | Pendidikan Guru Sekolah Dasar | ||||||||||||
Depositing User: | Unnamed user with username Putri febriani situmorang | ||||||||||||
Date Deposited: | 14 May 2025 03:09 | ||||||||||||
Last Modified: | 14 May 2025 03:09 | ||||||||||||
URI: | http://portaluniversitasquality.ac.id:55555/id/eprint/3632 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |