PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN SNOWBALL THROWING BERBANTUAN MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPAS DI KELAS IV SD NEGERI 065011 ASAM KUMBANG T.P 2024/2025

Maha, Erlita Br, 2105030348 (2025) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN SNOWBALL THROWING BERBANTUAN MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPAS DI KELAS IV SD NEGERI 065011 ASAM KUMBANG T.P 2024/2025. Skripsi thesis, UNIVERSITAS QUALITY.

[img] Text
COVER.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB)
[img] Text
ABSTRAK.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (353kB)
[img] Text
BAB I.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (288kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (455kB)
[img] Text
BAB III - V.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (529kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (262kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (2MB)

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah 1)untuk mengetahui hasil belajar siswa pada pelajaran IPAS dengan menggunkan model pembelajaran Snowbal Throwing berbantuan media audio visual, 2)untuk mengetahui hasil belajar siswa menggunakan model Snowball Throwing tanpa berbantuan media audio visual, 3)untuk mengetahui ada pengaruh signifikan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPAS dengan menggunakan model Snowball Throwing berbantuan media audio visual pada siswa kelas IV UPT SD Negeri 065011 Asam Kumbang T.P 2024/2025. Sampel dalam penelitian ini iyaitu siswa sebanyak 2 kelas yang dikategorikan dengan kelas eksperimen dan kelas kontrol dengan masing-masing kelas IV-A berjumlah 30 siswa dan kelas IV-B berjumlah 28 siswa. Jenis penelitian ini adalah Quasi eksperimen design dan instrument penelitian ini adalah Tes berbentuk pilihan berganda. Hasil nilai rata-rata tes yang diproleh kelas IV-A 80 yakni kelas eksperimen dengan menggunakan model Snowball Throwing berbantuan media audio visual dan kelas IV-B bernilai 61 yakni kelas kontrol. Tabel frekuensi nilai tes akhir kelas eksperimen dan kelas kontrol dapat di distribusikan dalam tabel frekuensi absolute dan frekuensi relatif kemudian digambarkan kedalam bentuk diagram batang untuk mengetahui hasil belajar siswa setelah dilaksanakan pembelajaran dengan model Snowball Throwing berbantuan media audio visual dikelas eksperimen dan pembelajaran konvensional dikelas control. Pengujian hipotesis menggunakan uji independen antara 2 faktor dengan a = 0.05 dan dk (30-1) sehingga diperoleh X_(hitung )(x^2) 8,00 > x^2 tabel = 2,03 maka H_O ditolak dan H_1 diterima artinya ada pengaruh yang siknifikan penggunaan model Snowball Throwing berbantuan media audio visual terhadap hasil belajar IPAS siswa kelas IV UPT SDN 065011 Asam Kumbang T.P 2024/2025.

Item Type: Thesis/Skripsi (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: The purpose of this research is to find out student learning outcomes in science lessons using the Snowball Throwing learning model with the help of audio visual media, to find out student learning outcomes using the Snowball Throwing model without the help of audio visual media, to find out whether there is a significant influence on student learning outcomes in science learning with using the Snowball Throwing model assisted by audio visual media for class IV students at UPT SD Negeri 065011 Asam Kumbang T.P 2024/2025. The sample in this study was 2 classes of students categorized as experimental class and control class with 30 students in class IV-A each and 28 students in class IV-B. This type of research is Quasi experimental design and the research instrument is a multiple choice test. The average test score obtained by class IV-A was 80, namely the experimental class using the Snowball Throwing model assisted by audio-visual media and class IV-B was 61, namely the control class. The frequency table of final test scores for the experimental class and control class can be distributed in absolute frequency and relative frequency tables and then depicted in the form of a bar chart to determine student learning outcomes after learning using the Snowball Throwing model assisted by audio-visual media in the experimental class and conventional learning in the control class. Hypothesis testing uses an independent test between 2 factors with a = 0.05 and dk (30-1) so that X_(hitung )(x^2) 8,00 > x^2 tabel = 2,03 then H_0is rejected and H_1is accepted it is obtained The significance of the use of the Snowball Throwing model assisted by audio-visual media on the science and science learning outcomes of class IV students at UPT SDN 065011 Asam Kumbang T.A 2024/2025.
Subjects: 000 Generalities
Divisions: Fakultas KIP > Prodi Pendidikan Guru SD
Contributors:
ContributionNameEmailNIDN/NIP
Pembimbing IHotma Tiolina Siregar, S.Pd., M.Pdhotmatiolinasiregar80@gmail.comNIDN. 0112078003
Pembimbing IIRestio Sidebang, S.Pd.,M.Pdrestiosidebang@gmail.comNIDN. 0129038101
Department: Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: erlita maha
Date Deposited: 09 May 2025 07:22
Last Modified: 09 May 2025 07:22
URI: http://portaluniversitasquality.ac.id:55555/id/eprint/3548

Actions (login required)

View Item View Item